För ett drygt år sedan skrev jag ett inlägg om varför Ericsson Mobile Platform (EMP) slutade leverera innovationer som jag kom att tänka på när jag var på Lean Tribe Gatering i Göteborg igår. När jag körde hem från Göteborg funderade jag över vad som sagts under dagen och vad jag tror om möjligheterna för etablerade, större företag, att fortsätta att leverera inte bara förbättringar utan innovationer. Många mindre företag eller mindre grupper i ett relativt litet företag står ofta för stora delar av det som blir en innovation. Jag har genom åren t ex på Kockums Computer Systems och Telelogic sett att en liten utvecklingsavdelning på 5-10 personer ofta skapar betydligt mer värde för kunden en utvecklingsavdelningar på många 100 personer. Gemensamt för dessa och dagens startups är att det är en grupp med kompetens inom allt från sälj och marknad till teknik och inte minst en väldigt god kunskap i kundernas behov.
Samtidigt har jag varit med inom Telia i slutet av 90 talet där det fanns stor kompetens inom IP-telefoni, prototyper framme och vi hade en produkt, Telia Piccolo, ute på marknaden som var en PC-applikation som användes för att styra Telias plustjänster, hantera mina kontakter osv. Produktägaren slogs för att integrerar IP-telefoni i Telia Piccolo men Telia valde att satsa på ”Mina Sidor” på webben och IP-telfoni kvävdes i sin linda inom Telia. Några år senare kom Skype och allt ändrades. Det jag minns mest av diskussionerna var att det hela tiden diskuterades hur produkten skulle konkurrera med Telias existerande tjänster och vilka konsekvenser det skulle få. Inget om vad som händer om någon annan gör samma produkt.
Vi ser ni samma beteende inom bilvärlden där elbilar har varit på gång inom många företag i många år, Volvo lär t ex ha haft en elbil på gång i slutet av 90-talet, men först nu när Tesla utan kopplingar till fossilbilar och risk att konkurrera ut andra delar av sitt företag slår igenom på bredd front. Elbilar inom traditionella bilföretag kommer att konkurrera ut de delar av företaget som tillverkar fossilbilar vilket förstås gör att många inom dessa organisationer känner sig utsatta. Och det är inte bara internt bilföretagen utan även underleverantörer av bensin/olja, motorer, bilverkstäder osv som känner sig hotade av förändringarna. Tesla bygger t ex ett helt eget nät av försäljningskontor och verkstäder för sina bilar och har en helt annan syn på att bilen skall fungera och inte som traditionella företag som ser en eftermarknad i att sälja reservdelar och ge service etc.
Vi har sett samma mönster inom mobilmarknaden där Nokia krossade Ericsson när de introducerade designade mobiler och tog bort den utstickande antennen, Sedan drog Apple med sin iPhone undan mattan för Nokia och så fortsätter det. Gamla företag har svårt att hävda sig i konkurrensen med uppstickare med nya idéer och mer lättstyrda organisationer, eller i varje fall så anpassar de sig snabbare till marknaden och har inte något att förlora på att marknaden ändras.
Vad krävs då för att ett större företag med existerande produkter som kan konkurreras ut av egna skall kunna ta dessa hopp i utvecklingen och inte bara arbeta med ständiga förbättringar? Ja inte skall vi titta så mycket på Lean och Japan för från Japan och Lean kommer det inga innovationer, utan bara ständiga förbättringar av nuvarande produkter, vilket i och för sig är viktigt, men då riskerar vi att bli omkörda av ett startup, som Tesla, när vi minsta anar det och då är det för sent. För varför har drygt 250 000 betalt ca 10 000 SEK för att vara på Teslas kölista för deras bil? Hur många har gjort samma sak för Bolten från Chevrolet? I och för sig har jag ingen aning men tåget har nog redan gått för Bolt eftersom det är roligare att köra en Tesla för det är det alla andra vill ha.
Traditionellt har det i större företag drivit ”skunkprojekt” av entusiaster men jag tror att det blir allt vanligare att de i stället kommer att hoppa av företaget och start ett eget för att kunna gå all-in i sin satsning. Dessa projekt har nog många gånger räddat stora företag. Dessa initiativ bygger ofta på en god kunskap om företaget och dess produkter samtidigt som det funnits en stor teknisk kompetens och en personlig trygghet i personernas kompetens. Som någon sa så är det lättare att bli förlåten när något går bra än att försöka få ett beslut om att satsa på något nytt okänt som ingen vet om det går eller inte.
Förslag som kom upp under gårdagen var att skapa slack i organisationen för att det skall finnas möjlighet för personer att fundera, att ha speciella dagar där det diskuteras osv. Någon sa att det måste ske i det dagliga arbetet och det tror jag mer på. Däremot kan regelbundna dagar etc ha ett symbolvärde i att det visar att ledningen anser att det är viktigt. Sedan kom det upp budget och tidrapportering och det kanske är en lösning men för mig känns det som att om det står i vägen så är det länge tills det företaget får fram några innovationer. Hur belönar ett företag innovation och det var väl alla ense om att det är väldigt individuellt hur det skall göras men här ser man en tydlig koppling i de små företagen där alla är beroende av alla och man uppskattas på daglig basis för vem man är och ens kompetens.
Själv tror jag att det viktigaste är att ha en ledning som anser att innovation är det som måste till för att företaget skall överleva på sikt. Företaget skall vara ledningens egna favoritprojekt och inte ett steg i karriären och där börskursen, pensionsavsättningar och bonusprogram är det viktigaste för dem. I dagarna fyllde Ingvar Kamprad 90 år och jag tycker han symboliserar hur en ledningen för ett företag skall vara intresserad av sitt företaget. Genom att föregå med gott exempel om hur ledningen vill att alla anställda skall agera, uppmuntra öppna diskussioner mellan olika avdelningar under fikapauser, luncher och gemensamma dagar, ta gärna reda på hur Steve Jobs byggde sina nya kontor inom Apple, och ledningen och chefer skall intressera sig för förslag hjälpa personer att få avsätta tid för att utvärdera de idéer som anses intressanta och sprida kunskap om dessa till andra. Kanske är just den idén inte den bästa men det kanske gör att det gror nya idéer hos andra.
Tänk på att barn gör som vuxna gör och inte som man säger! Välj chefer utefter vad som är viktigast, exekvera eller innovera. EMP valde att bara ha exekverande chefer.
[…] vill också anknyta till min förra blogg om innovationer för jag anser att en nätverkande organisation har större möjligheter att skapa innovationer. […]
Ericsson har insett allvaret med att de inte får fram tillräckligt många nya innovationer, men de famlar och att ge en person en titel hjälper föga, det krävs mer än så. Läs mer på : http://www.nyteknik.se/digitalisering/pressat-ericsson-stuvar-om-i-ledningen-6542531