Problemen för många utvecklingsbolag är att kostnaderna för testning och tidsåtgången hela tiden stiger efterhand som både kvalitetskraven från kunderna och antalet varianter av enheter som kunderna använder ökar dramatiskt. Lägger vi därtill behovet av att testa i olika operatörers nät och verifiera att översättningarna till andra språk och kulturer fungerar så blir det ofta att företaget testar efter bästa förmåga med de resurser de har, vilket innebär att de testar på hemmaplan och eventuellt med ett mindre antal lojala kunder som hjälper till.
Jag vill visa hur det går att sänka kostnaderna och ändå höja kvaliteten för alla kunder genom att företagen organiserar sig på rätt sätt och outsourcar lämpliga delar av testningen. Det är framförallt två saker som är viktiga att tänka på när man lägger upp sin teststrategi. Dels hur projekten skall hinna testas på så kort tid som möjligt samtidigt som antalet kombinationer av enheter, språkinställningar, nätverk osv, som används maximeras.
Sedan länge har vi inom mjukvarutvecklingsbranchen insett att det krävs att vi verifierar och validerar vad vi utvecklar kontinuerligt. Ofta används någon Agil metod, t ex SCRUM, där vi regelbundet testar det som utvecklas samt gör regressionstester. Likaså har vi omfattande tester i samband med releaser. Här ser jag inga behov till stora förändringar i själva processen. Det som däremot måste ändras är vad som testas och när det testas. Det är lätt hänt att de ”svåra” testerna görs i slutet av projektet eller inte alls eftersom de är kostsamma att genomföra. Precis som när vi utvecklar måste vi i testhänseende köra de svåra testerna tidigt så att vi får feedback på våra lösningar innan utvecklingsarbetet kommit för långt. Precis som vi med Agila metoder vill stämma av med kunden om vi gör rätt saker borde vi även verifiera att det vi utvecklar även fungerar hos våra kunder i verkligheten.
Som exempel kan vi ta en mobilapp med betalningsmöjlighet som skall lanseras i Europa. Det ställer krav på att vi testar betaltjänster i många länder samtidigt som appen skall översättas till flera språk och fungera i många olika operatörers nät. För att inte tala om de olika mobiltelefontyper som appen kommer att användas i. Vi har alltså ett behov av att testa appen regelbundet i många länder på många olika typer av enheter och varje testomgång måste genomföras på kortast möjliga tid för snabb feedback till utvecklarna och samtidigt korta ner time-to-market. Förr var enda alternativet att bygga en stor organisation med antingen egna anställda som genomförde testerna eller kontraktera testföretag i många olika länder som kan genomföra testerna lokalt.
Genom Applause tjänster får ni nu möjligheten att organisera er QA-avdelning effektivare. Jag skulle rekommendera er att ha en kärntrupp av mycket kompetenta testare som står för planeringen av testningen och komplettera detta med ett abonnemang på Applause Community testning. Uppemot 200 000 professionella testare från hela världen ställer upp med kort varsel för att på kortast möjliga tid verifiera era appar. Ni kortar ner time-to-market radikalt, tar ett stort kliv kvalitetsmässigt och det till en bråkdel av era nuvarande testkostnader.