Vi är många som lärt oss om gruppers utveckling genom åren. Det jag funderat över är hur vi undviker att ramla tillbaka i processen när vi väl tagit ett steg till en ny fas framförallt då om vi tagit oss till fas 3 eller 4:a. Det känns ofta som att vi givit upp och har accepterat, som en grundlag i fysiken, att det tar 6-9 månader att flytta ett team från fas 1 till fas 4 samt att, om det kommer in nya personer i gruppen, så faller vi tillbaka ett antal faser och får börja om igen.
För mig känns det som att det om vi accepterar det som ett måste så kommer det att vara självuppfyllande.
Om vi har ett antal team i får organisation som är i fas 4 och omvärlden ändras så att vi måste omöblera i teamen. Är det då nödvändigt att alla teamen som är påverkade skall falla tillbaka till en tidigare fas och i värsta fall till fas 1. Kanske eller kanske inte beroende på, anser jag, hur vi förberett oss för potentiella förändringar.
Hur skulle vi kunna förbereda oss? Är det någon som har erfarenhet av att omorganisera inom ett företag och noterat att vissa team snabbt hamnade i fas 4 till skillnad från andra team? Några slutsatser?
Det hade varit intressant att prova följande förberedande åtgärder:
- De team som ligger nära till hands att flytta personer mellan har många aktiviter tillsammans. Vi skapar en gemensam kultur och gemenskap över teamgränserna.
- Vi jobbar med att processer och verktyg är samma i alla team.
- Vi har tydliga roller som spänner över alla team. När vi gör förändringar i teamsammansättning finns möjlgiheter att sucessivt introducera en ny person i ett team och vara tydlig med vilken roll den personen skall agera utifrån.
- Alla personer i företaget med ledande roller får en gemensam ledarskaputbilding. Glöm inte de infromella ledarna och i slutändan är det bra om alla medarbetare går samma kurs.